Hvad er Servant Leadership?

Agil Kultur, Lederudvikling, Organisationsudvikling

Ledelse er ikke hvad det har været – der er behov for Servant Leadership.

Denne artikel er en forlængelse af artiklen “Agile organisationer og virksomhedskultur“. Læs den eventuelt her (artikel

Vi går fra en – lang – periode med hierarki mod en periode, hvor ledelse kan betegnes ved ord som empati, parathed, fleksibilitet – og evnen over alt andet: evnen til at inspirere og skabe entusiasme, engagement, indhold og holisme for dem, man er sat som leder af.

Vi går mod en periode, hvor ledelse kan karakteriseres som et enzym, en katalysator, hvor ansvaret ikke er at bestemme over andre, men at sørge for at andre fungerer i deres job. Eller sagt på en anden måde Lederen skal gøre det nemt for medarbejderne at skabe værdi.

 

Behovet for Servant Leadership er drevet af forandringer i virksomheders kultur

En af den mest citerede kulturelle modeller kommer fra William Schneider “The Reengineering Alternative”. I følge Schneider kan organisationer inddeles i fire kernekulturer: Kontrol, Samarbejde, Kompetencer eller Kultivering. Her er udgangspunktet måden hvorpå organisationen arbejder for at opnå succes.

    I den agile organisation vil der som oftest være en kombination af Samarbejde og Kultivering, hvor den Kultiverende kultur er dominerende. Disse organisationer vil ofte være kendetegnet ved:

    • Et åbent og positivt miljø
    • Fælles beslutninger
    • Netværksbaseret flad organisationsstruktur med udelegeret kompetencer
    • Fokus på kontinuerlig refleksion og læring
    • Formaliseret og struktureret arbejde med faglig vækst
    • Afslappet og opfordrende ledelsesstil til kreativitet, læring og udvikling

    I organisationer med fokus på en samarbejdende og kultiverende kultur er Servant Leadership et rigtig godt bud på  en ledelesstil. 

    Hvad er Servant Leadership?

    Servant leadership is both a leadership philosophy and set of leadership practices. Traditional leadership generally involves the accumulation and exercise of power by one at the “top of the pyramid.” By comparison, the servant-leader shares power, puts the needs of others first and helps people develop and perform as highly as possible.  

    Robert Greenleaf

    Hvad er Servant Leadership

    Command & Control

    Traditionel ledelse er typisk baseret på akkumuleret magt fra toppen af pyramiden

    Servant Leadership

    En tjenende leder deler sin magt, sætter andres behov først og hjælper medarbejdere til at udvikle sig og præstere det bedste de kan

    Grundlæggende skaber Servant Leadership værdi gennem, at lederen skal gøre det nemt for medarbejderne at levere værdi. Det vil sige at lederen skal

    • skabe flow og fremdrift ved at fokusere på at fjerne alle blokeringer / forhindringer som blokerer for fremdrift og kvalitet i arbejdet.
    • skabe et grundlag for faglig vækst som også er en strategisk kompetence fleksibilitet og grundlag for ressourceudnyttelse. Dette gøres ved at arbejde med kompetenceudvikling så en medarbejder kan udfylde flere roller, arbejder efter flere forskellige metoder, have en bedre domæneviden om systemer, forretning m.m.
    • skabe grundlaget for at teamet selv tager ansvar for indsats, resultater og arbejdet med kontinuerlig forbedring
    • skabe et professionelt miljø, der bidrager til fastholdelse af nøgleressourcer

    10 Temaer i Servant Leadership

    Servant Leadership kan inddeles i 10 teamer som anvendes til evaluering af modenhed i organisationen og fastlæggelse af lederens eget ståsted.

    Servant Leadership

    At arbejde med implementering af Servant Leadership er ikke kun implementering af et sæt praksisiser hvorpå ledelse udøves. Det er en grundlæggende forandring i ledernes mindset om at agere opfordrende, opnå tillid og agere som en leder, hvis fokus er på: “det skal være nemt for medarbejderene at skabe værdi både på den korte og lange bane.”

    Eksempler på Servant Leadership i forhold til Agile metoder

    Servant LEadership

    Scrum, Kanban, SAFe med flere har Servant Leadership som fundament. Både PO, Scrum Master, Release Train Engineer  og mellemledere skal alle agere som Servant Leaders. Dog har metoderne kun fokus på den operationelle agilitet og behovet for Servant Leadership

    Servant Leadership er god forrenting. Offboarding kan koste millioner. Servant Leadership har betydning for rekruttering af nye medarbejdere. Servant Leadership er til for medarbejderen. Servant Leadership. Servant Leadership skla styrke mod sårbarheder. gøt kræver efterfølger planlægning. Servant Leadership skal drives af HR. Servant alle er græn. Servant Leadership er omvendt onboarding.gøt alumni. gør eksempel. En god afsked er en god forretning

    Få mere viden om Servant Leadership

    Kontakt os og høre mere om vores trænings- og udviklingsforløb for Servant Leadership i praksis.

    Benefits ved Servant Leadership

    Vores erfaringer og studier viser klare fordele ved Servant Leadership. Vi har listet nogle af disse i nedenstående

    Individuelt

    • Stress (-)
    • Medarbejderomsætning (-)
    • Engagement i arbejdet (+)
    • Organisational citizenship behaviour (+)
    • Kreativitet og innovation (+)
    • Organisatorisk
      kommitment (+)
    • Tillid (+)
    • Individuel effektivitet (+)
    • Individuelt Job match og
      match med organisationen (+)
    • Leder og
      medarbejderrelation (+)
    • Work-life balance (+)

    Team

    • Team effektivitet (+)
    • Team Organisational
      citizenship behaviour (+)
    • Tilhørsforhold til
      gruppen/teamet (+)
    • Service kultur
      og miljø (+)

    Organisatorisk

    • Kundeorientering og
      kundeservice (+)
    • Organisatorisk effektivitet (+)
    • Salgspræstation (+)
    Fordelene ved en flad organisationsstruktur

    Fordelene ved en flad organisationsstruktur

    Medarbejdere i en flad organisation skal være bemyndiget til at tage beslutninger. Den organisatoriske struktur er et udtryk for de ledelsesmæssige lag og interne organisatoriske referencer i virksomheden. Mange store organisationer har flere lag af ledelse som...

    Hvad er disruption?

    Hvad er disruption?

    Hvorfor er disruption på agendaen? Disruption er for tiden et meget anvendt begereb. "Disrupt eller dø" eller "Disrupt eller bliv disruptet" er et ofte anvendt udtryk. Disruption er ikke noget nyt og vi har gennem tiderne set gode eksempler på disruption.    Flere...

    360 graders feedback. 7 årsager til de fejler.

    360 graders feedback. 7 årsager til de fejler.

    Hvorfor 360 graders feedback fejler 360 graders feedback har været anvendt i en årrække og der findes både gode og dårlige historier med anvendelse af denne feedbackform. 360 graders feedback er personenes egen selvvurdering sammenholdt med feedback fra nærmeste...

    Agile Manifesto / Agilt Manifest

    Agile Manifesto / Agilt Manifest

    Baggrunden for det agile manifest. Agil softwareudvikling fokuserer på simpel kode, hyppige test og trinvis levering af funktionelle bidder af løsningen så hurtigt som muligt. Det agile manifest er skabt som erstatning for en stor dokumenteret guide af hvorledes agile...

    Pin It on Pinterest

    Share This