Organisationsstrukturen skal afspejle hvad du vil opnå
Medarbejdere og de teams de arbejder i er byggestene til enhver organisation. Men hvordan skal de organiseres således, at det gør det nemt for dem at eksekvere og levere værdi ?
Uanset hvad der ønskes opnået – lean organisation med lavest mulige omkostninger, en super kundeorienteret organisation der prioriterer service eller den agile og fleksible organisation der hurtigt omstiller sig til nye markedsvilkår – er udgangspunktet for vores arbejde kundens forretning og ønsket om at styrke den.
Målet er at udvikle og forbedre Jeres organisationsstruktur, så den præcist afspejler, hvad virksomheden ønsker opnået i markedet
3 eksempler som udgangspunkt for din nye organisationsstruktur
Vælg det rigtige fokus, der afspejler virksomhedens prioriteringer og ambitioner.
Vækst
Hvordan du organiserer dine teams – efter marked, efter geografi, efter funktion – vil have en betydelig indvirkning på præstationen. Den vækstorienterede organisation er typisk meget decentral i sit set-up med en klar ambition, mål og strategi for området
Lean
En lean organisationsstruktur er en struktur , der er designet til at skabe mere af det samme eller mere værdi for kunderne ved hjælp af færre ressourcer end en traditionel organisationsstruktur. Målet er en kombination af centrale og decentrale funktioner der giver det optimale mix af omkostningseffektivitet og effekt i markedet.
Agil
En af grundene til at den moderne organisation skal være mere agil er, at den mødes med stadig nye udfordringer i et stadig større tempo, samtidig med, at kravet om opbygning og deling af viden bliver stadig mere omfattende.
Vækst orienteret organisationsstruktur Primære mål er – ja vækst
Væsentlige design principper og fokusområder er:
- Høj grad er decentral funktionsorienteret organisationsstruktur med uddelegeret mandat
- Organisering i Business Units efter Geografi eller marked
- Hver Business units har ofte et fuldt sæt af funktioner som salg, marketing, produktion, supply chain samt sin egen P/L for at skabe transparens omkring indtjeninger og investeringer
- Business units tildeles forholdsvist stort mandat til at agere selvstændigt i markedet
- Typisk allokeres en øget mængde ressourcer til Salg, Marketing og Produkt- & serviceudvikling
- Fokus på at optimere Time To Market for nye produkter
Lean orienteret organisationsstruktur – Primært mål er øget indtjening
Væsentlige design principper og fokusområder er:
- Høj grad er centraliseret organisationsstruktur som f.eks. Shared Service for HR, IT, Finans
- Business units kan være defineret til kun at være Salgsselskaber med en mere centraliseret supply chain og produktion på tværs af alle BU.
- Fokus på at standardisere og optimere processer som herefter forsøges automatiseret
- Typisk allokeres en øget mængde ressourcer til standardisering af produkter og høj volumen i produktion
Den agile organisationsstruktur – Primære mål er vækst, indtjening og opfyldelse af individuelle kundebehov
Væsentlige design principper og fokusområder er:
- Høj grad er decentral procesorienteret organisationsstruktur med uddelegeret mandat til selvstyrende teams. Dette kan være på tværs af hele organisationen eller indenfor de enkelte Business Units
- Selvstyrende teams organiseres efter End-To-End processer på tværs af funktioner
- En fladere organisationsstruktur med færre ledelseslag grundet de selvstyrende teams
- Organisering i Business Units efter Geografi eller marked
- Typisk allokeres en øget mængde ressourcer til opbygning af produkter og services, der kan konfigureres efter kundernes behov