Scrum User Story
User Stories
Definition
En User Story er et udtryk for et bruger behov
Som en <Persona>
Ønsker Jeg <Behov>
Således at jeg kan <et resultat, noget nyt>
Personas
Når projektet kræver det – f.eks. når brugeroplevelse er en væsentlig faktor i løsningen – udformer teamet detaljerede, kunstige biografier fra fiktive brugere af den fremtidige løsning: disse kaldes ‘Personas’ (skab eventuelt falske burgere og design til dem)
Personas er kortfattede og visuelle; De laves ofte som fysiske kort og er en enkelt side med et billede, et navn og sociale eller professionelle detaljer: “Henriette Sørensen, 34, pressechef i en stor detailvirksomhed, osv.”
Et softwareprodukt skal generelt bruges af mere end én kategori af personer, med forskellige præferencer og forventninger til produktet – på samme måde skaber teamet én persona for hver kategori de anser som værende vigtig for brugeroplevelsen og designet.
Udarbejdelsen af User Stories
I samarbejde med kunden eller Product Owner inddeles produktet/løsningen i funktionelle inddelinger, der kaldes User Story.
Når hver User Story er leveret forventes det, at den bidrager til værdien af det overordnede produkt, uanset hvornår den implementeres. Kriterierne for at lave en god User Story fremgår af INVEST formlen.
INVEST
Akronymet INVEST er en hjælpende hånd til at huske et bredt accepteret sæt af kriterier, eller en tjekliste, der vurderer kvaliteten af en User Story. Hvis User Story ikke lever op til et af disse kriterier, bør teamet omformulere det eller endda overveje at lave det helt om (hvilket ofte betyder, at man fysisk ødelægger de gamle ’story cards’ og skriver nogle nye).
En god User Story bør være:
• Independent (uafhængig af alle andre User Stories)
• Negotiable (omsættelig – omfatter ikke en specifik kontrakt)
• Valuable (værdifuld for brugeren)
• Estimable (Kan estimeres i form af indsats)
• Small (lille så den kan passe ind i et Sprint/Iteration)
• Testable (mulig at teste i princippet, også selvom der endnu ikke findes en test for dette område)
Opdeling af User Stories
Inden en User Story er klar til et sprint (US Ready) bør den være ”lille nok”. En tommelfingerregel er , at en User Story bør kunne gennemføres inden for et SPRINT men selv her er det en stor størrelse. Derfor er vores anbefaling at en User Story bør nedbrydes yderligere indtil den kan løses på 2-3 arbejdsdage.
En yderligere opdeling af User Storyen i mindre dele medfører også at disse skal evalueres for deres værdi til den samlede løsning.
Få mere viden om SCRUM eller andre agile metoder
Kontakt os og høre mere om vores trænings- og udviklingsforløb for Agile metoder i praksis. Dette er fx. SAFe, Scrum, Kanban
User story / User Stories er god forrenting. User story / User Stories kan koste millioner. User story / User Stories har betydning for rekruttering af nye medarbejdere. til for medarbejderen. User story / User Stories skla styrke mod sårbarheder. . En god afsked er en god forretning
Hvad er SCRUM
Introduktion til SCRUM SCRUM-metoden er udviklet med udgangspunkt i de principperne for agil udvikling (læs om andre agile metoder her eller det agile manifest her). Agil udvikling er baseret på en trinvis og iterativ tilgang. I stedet for omfattende analyse,...
Hvordan motiverer du et team der er modstander af agile principper?
Når organisationen praktiserer kontinuerlig forbedring i det agile miljø er den eneste konstant forandring. For de teams der har opnået en moderat og forudsigelig succes ved, at følge de mest elementære principper i fx SCRUM/KANBAN kan det være svært at omstille sig...
Hvad er Servant Leadership?
Ledelse er ikke hvad det har været – der er behov for Servant Leadership. Vi går fra en - lang - periode med hierarki mod en periode, hvor ledelse kan betegnes ved ord som empati, parathed, fleksibilitet - og evnen over alt andet: evnen til at inspirere og skabe...
Agil projektledelse og SCRUM
Agil projektledelse er ikke lig med SCRUM. For mange tror fejlagtigt tror at SCRUM også leverer en metode til agil projektledelse. SCRUM indeholder nogle ledelses- og arbejdsprodukter som Produkt Vision, Release Plan, Product Backlog og Burn Down Chart. SCRUM har dog...
Agile metoder – et overblik
4 niveauer af agile metoder. Agile metoder har vundet stort indpas i danske IT-organisationer. Der er mange begreber og filosofier og vi vil her guide dig til en bedre forståelse. Vi har inddelt metoderne i forhold til Porteføljestyring, Projektledelse,...
Scrum Product Owner – opgaver og ansvar
Product Owner rollen i Scrum. Product Owner rollen kan betragtes i 2 overordnede dele Forberedende aktiviteter som udarbejdelse af Produkt Vision, Produkt Roadmap og Releaseplan. Eksekverende aktiviteter som prioritering og vedligeholdelse af Produkt Backlog, Sprint...
Hvad er Design Thinking?
Design Thinking er en metode og en iterativ proces. Design Thinking er ikke en eksklusiv rettighed for designere. Så hvorfor kalde det design thinking? Design Thinking er en metode og en iterativ proces, hvor vi søger at forstå brugeren, udfordre antagelser, og...
4 ting du skal have på plads for, at få succes med agile metoder
Du vinder ikke med det team som kan alle SCRUM/ KANBAN reglerne og principperne. Du vinder med det team som arbejder bedst sammen, tager et kollektivt ansvar og som har lyst til læring og fornyelse. 1. Et velfungerende team er mere vigtigt end metoden En Agil metode...
Agile kontrakter : Hvorfor kunder får flest fordele med “Team og Metode”
Sammenhæng mellem læring og effektivitet. Softwareudviklings-projekter kan gennemføres med forskellige kontraktuelle konstruktioner. Vi vil gerne introducere det agile koncept ”Team og Metode ”-kontrakt. Denne kontraktform medfører at kunden kan drage fordel af en...
Hvis du glemmer “T” i Agilt Team får du aldrig en agil kultur.
Hvordan Talent Management skal ledes i den agile organisation. Agile organisationer er karakteriseret ved det forhold at værdi er skabt af små teams, som opererer mere eller mindre uafhængigt af hinanden. Små teams er betragteligt bedre til at omstille sig til hyppige...