Scrum Product Owner – opgaver og ansvar
Product Owner rollen i Scrum.
Product Owner rollen kan betragtes i 2 overordnede dele
- Forberedende aktiviteter som udarbejdelse af Produkt Vision, Produkt Roadmap og Releaseplan.
- Eksekverende aktiviteter som prioritering og vedligeholdelse af Produkt Backlog, Sprint planlægning samt gennemførelse af Sprint Review.
I tilknytning til den overordnede inddeling er succeskriteriet at Product Owner skaber værdi og begejstrer brugerne med hurtige løsninger og den rette funktionalitet.
Product Owner er forretningens repræsentant i projektet og bør komme fra forretningen.
Forberedelse.
Trin 1. Produkt Vision
Produkt Vision indeholder en beskrivelse af det overordnede mål for udviklingsarbejdet. Visionen skal være i overensstemmelse med virksomhedens strategi og beskrive overordnet hvad der ønskes opnået. Det er Product Owners rolle er at drive arbejdet i samarbejde med andre repræsentanter fra Senior ledelsen fra henholdsvis forretning og IT.
Trin 2. Produkt Roadmap
En Roadmap er en milepælsbeskrivelse hvor visionen inddeles i klumper af overordnede funktioner og samtidig udarbejdes en business case hvor business casen inddeles i forhold til milepælene.
Product Owners rolle er sammen med andre forretningsspecialister udarbejdelse af dels en business case men også en opsætning af milepæle.
Trin 3. Releaseplanen
Releaseplanen er en yderligere nedbrydning af Roadmappens milepæle i releases hvor det beskrives hvilken specifik funktionalitet der er indeholdt i hver release.
Product Owner vil normalt lave releaseplanen sammen med medlemmerne i Scrum Teamet.
Eksekvering.
Trin 4. Produkt Backlog
Produkt Backlog er en detaljeret beskrivelse af de EPICS og User Stories teamt skal levere. Product Owner har ansvaret for at der skrives User Storires samt at disse indeholder accept kriterier.
Trin 5. Sprint Planlægning
I Sprint Planlægningen kommunikerer Product Owner målene med sprintet samt udtager en mængde af User Storires teamet skal levere. Product Onwer gennemgår User Stories med Scrum Teamet og sikrer sig kommitment til gennemførelse og levering mod sprintets afslutning.
Trin 6. Dagligt Stand Up møde.
Product Owner kan deltage på Stand Up mødet men det er ikke obligatorisk. Det anebfales dog at Product Owner deltager et par gange om ugen for at have føling med teamets udfodringer. Hvis der er nolge udfordringer skal Product Owner i samarbejde med Scrum Master søge at eliminere disse.
Trin 7. Sprint Review
I dette møde skal Product Owner godkende teamets leverancer og sikre sig at de i overensstemmelse med acceptkriterierne og ikke mindst også at Done kriterierne er overholdt.
Product Owner skal desuden på Sprint Review mødet lave en status på resultatet samt give feedback til teamet på egne observationer.
Reflekter og lær.
Trin 8. Retrospective
Retrospective er som udgangspunkt et møde, hvor Scrum Teamet laver sig egen evaluering over samarbejde og resultater. Product Owner kan deltage på dette møde.
Andre opgaver som Product Owner bør varetage.
- Evaluere scrum teamet sammen med Scrum Master
- Evaluerer behovet for tilførelse af nye teknologiske kompetencer
- Koordinere fremdrift med Projektleder
- Koordinere ressourceallokering
- Håndtere sine interessenter
Krav til Product Owner.
- Bør have et godt kendskab til Scrum
- Dyb forretningsforståelse for det forretningsområde applikationen vedrører
- God analytisk værktøjskasse og evner at opbygge og vedligeholde en business case
- Gode kommunikationsevner
- Evner at håndtere usikkerheder
- Forhandlingskompetencer
- Tilgængelig
- Proaktiv
- Beslutningsdygtig
- Pragmatisk
- Resultatorienteret
Nye trends.
PO rollen er en bred og krævende rolle, hvorfor nogle organisationer vælger at opsplitte rollen i en Strategisk og Taktisk Product Owner. Dette er også i erkendelsen af at rollen kræver en del i vedligeholdelse af business casen samt udarbejdelse af finansielle forecast på udviklingen af løsningen
Ses PO rollen i forhold til et produkts livscyklus vil der også være forskellige krav til varetagelse af opgaver og ansvar. Nogle organisationer har een måde at definere PO rollen på indtil produktet er lanceret og anden definition af PO rollen til vedligeholdelse af produkktet.
Arbejdsopgave fordeling inklusive nye trends
Bliv en bedre Product Owner
Kontakt os og høre mere om vores idnviduelle coaching forløb for trænede Product Owners eller træningsforløb for nye Product Owners.
Speed boat til innovation. Speed boat til Scrum. Speed boat til Retrospective.
speedboat
Hvorfor fejler nogle agile transformationer
Vi har har kortlagt hvilke barrierer de fleste organisationer skal imødegå ved en agil transformationVi har interviewet 98 organisationer i deres arbejde med en succesfuld agil transformation. I forbindelse med vores survey identificerede vi, at der grundlæggende er...
Hvad er SCRUM
Introduktion til SCRUM SCRUM-metoden er udviklet med udgangspunkt i de principperne for agil udvikling (læs om andre agile metoder her eller det agile manifest her). Agil udvikling er baseret på en trinvis og iterativ tilgang. I stedet for omfattende analyse,...
Hvis du glemmer “T” i Agilt Team får du aldrig en agil kultur.
Hvordan medarbejdere skal ledes i den agile kultur og organisation. Agile organisationer er karakteriseret ved det forhold at værdi er skabt af små teams, som opererer mere eller mindre uafhængigt af hinanden. Små teams er betragteligt bedre til at omstille sig til...
Agile organisationer og virksomhedskultur
Organisationsstruktur og virksomhedskultur spiller en vigtig rolle i en succesfuld implementering af agile metoder. Arbejdsopgaverne i den moderne agile organisation er placeret forskelligt sammenlignet med en traditionel organisation. Softwareudvikling er...
Hvordan motiverer du et team der er modstander af agile principper?
Når organisationen praktiserer kontinuerlig forbedring i det agile miljø er den eneste konstant forandring. For de teams der har opnået en moderat og forudsigelig succes ved, at følge de mest elementære principper i fx SCRUM/KANBAN kan det være svært at omstille sig...
4 ting du skal have på plads for, at få succes med agile metoder
Din succes afhænger af 4 elementer Du får ikke det bedste resultat med det team som kan alle de agile metode regler og principper. Du får de bedste resultater med det team som arbejder bedst sammen, har et agilt mindset, tager et kollektivt ansvar og som har lyst til...
Agil projektledelse og SCRUM
Agil projektledelse er ikke lig med SCRUM For mange tror fejlagtigt tror at SCRUM også leverer en metode til agil projektledelse. SCRUM indeholder nogle ledelses- og arbejdsprodukter som Produkt Vision, Release Plan, Product Backlog og Burn Down Chart. SCRUM har dog...
Agile metoder – et overblik
4 niveauer af agile metoder. Agile metoder har vundet stort indpas i danske IT-organisationer. Der er mange begreber og filosofier og vi vil her guide dig til en bedre forståelse. Vi har inddelt metoderne i forhold til Porteføljestyring, Projektledelse,...
Hvad er Design Thinking?
Design Thinking er en metode og en iterativ proces. Design Thinking er ikke en eksklusiv rettighed for designere. Så hvorfor kalde det design thinking? Design Thinking er en metode og en iterativ proces, hvor vi søger at forstå brugeren, udfordre antagelser, og...
Agile kontrakter : Hvorfor kunder får flest fordele med “Team og Metode”
Sammenhæng mellem læring og effektivitet. Softwareudviklings-projekter kan gennemføres med forskellige kontraktuelle konstruktioner. Vi vil gerne introducere det agile koncept ”Team og Metode ”-kontrakt. Denne kontraktform medfører at kunden kan drage fordel af en...