Alloker de rette ressourcer og lyt til medarbejderne
Det handler også om, at I stiller de rigtige ressourcer og det rigtige værktøj til rådighed for jeres nye medarbejdere, så læringsprocessen bliver så kort og effektiv som muligt. Nøglen til god onboarding ligger hos jeres medarbejdere. Lyt til dem og få indsigt i hvad der skal til for, at de kommer hurtigt up to speed.
Definer klare mål for trænings- og vidensopbygning
Sæt læringsmål for de nye medarbejdere. Læringsmål er med til at afstemme forventninger mellem virksomhed og medarbejder. Det skal bidrage til at sikre de nyansatte får lært det de skal indenfor en passende tidsramme.
Formålet med et Onboarding program er, at accelerere og forstærke en ny medarbejders præstation i jobbet og virksomheden – med fokus på de første 3-6 måneder. Erfaringer har vist os, at et målrettet forløb kan accelerere og forstærke en ny medarbejders præstation væsentligt.
Vær ambitiøs, definer målene for de første 3-6 måneder og still helt skarpt på de elementer, der kan sikre medarbejderen et hurtigt og slagkraftigt ”gennembrud” i jobbet. I skal understøtte den nye medarbejder med fokus på medarbejderens evne til, at sætte retning, eksekvere og skabe velfungerende samarbejdsrelationer.