7 trin til et succesfuldt karriereskift – Du kan gøre meget selv

Skrevet af ADVANZ

Kontakt os

Er du interesseret i en ny karriere?

Der er flere forskellige årsager til ønsket om at gennemføre et karriereskift. Dine mål eller værdier er måske ændret, du har måske fundet nye interesser eller områder du ønsker at inkludere i dit nye job, ønsket om en højere løn, mere fleksibel arbejdstid er kun nogle få årsager.

Før du træffer en beslutning om et karriereskifte er det vigtigt du bruger tid på, at evaluere din nuværende situation, undersøge dine muligheder og vælge en vej som vil give dig større tilfredsstillelse.

7 trin til et succesfuldt karriereskift

1. Evaluer din nuværende jobtilfredshed.

Lav en dagbog over dine daglige reaktioner i forbindelse med dit arbejde. Hvilke aspekter af dit nuværende job kan du lide ikke lide? Skyldes din utilfredshed indholdet af dit arbejde, kulturen på din arbejdsplads eller de medarbejder du omgås?

2. Kortlæg dine interesser, værdier og færdigheder.

Se tilbage på din fortid og de succeser du har oplevet. Det kan være tidligere jobs, arbejdsopgaver, projekter mm. Og identificer dine præferencer og de færdigheder du brugte. Fastlæg om dine kerneværdier og færdigheder er benyttet gennem hele din karriere.

3. Overvej alternative karriereveje.

Brainstorm ideer til alternative karrierer gennem research, drøftelse af dine personlige værdier og færdigheder med venner, tidligere kollegaer, professionelt, familie m.m.

Har du svært ved at komme på ideer kan det være en fordel at kontakte en professionel karriere rådgiver.

4. Se efter potentielle jobmuligheder.

Gennemfør en foreløbig evaluering af dine præferencer og sæt ord på nogle stillinger som kunne være relevante. Du kan finde en masse information ved at google de stillingsprofiler / jobs som interesserer dig.

5. Udnyt og udbyg dit netværk.

Find ud af så meget som muligt omkring dine job præferencer og skab kontakt med personer i dit netværk for de relevante områder. Benyt eventuelt LinkedIn til dine kontakter.

6. Opgrader dine færdigheder.

Undersøg mulighederne for at udvikle nye kompetencer i dit nuværende job, det kan være nye projekter, eksterne eller interne kurser.

7. Overvej et nyt job I den samme industri.

Det er værd at overveje alternative jobmuligheder i din nuværende sektor/industri hvor du kan benytte dig af din nuværende viden. Er du f.eks. en teamleder i kundesupport så overvej at blive ansat i HR som rekrutteringskonsulent indenfor samme industri. Er du it-udvikler kan du overveje at blive projektleder, løsningsarkitekt eller pre-sales konsulent af it-løsninger.

Når du er klar til at søge et job i din måske nye industri, skal du sikre at din ansøgning afspejler dine ønsker og motivation samt at dit CV er opdateret og fremhæver de ting du gerne vil arbejde videre med.

karriereskift er god forrenting. karriereskift kan koste millioner. karriereskift har betydning for rekruttering af nye medarbejdere. karriereskift er til for medarbejderen. karriereskift. karriereskift skla styrke mod sårbarheder. karriereskift kræver efterfølger planlægning. karriereskift skal drives af HR. karriereskift er græn. karriereskift er omvendt onboarding.karriereskift alumni. karriereskift eksempel. En god afsked er en god forretning

Search & Rekruttering

Rekruttering
"Nye ledere eller medarbejdere er en mulighed for at udvikle organisationen. Vores udgangspunkt er Jeres forretning og ønsket om at styrke den."

Services

Mere om os

Rådgivning & Udvikling

Rekruttering

"Vi tror på at organisationer, der fokuserer på at opbygge egne færdigheder inden gennemførelse af forandringer, har signifikant større sandsynlighed for at få succes."

Blog

Rekruttering

Vi har udgivet en række artikler baseret på vores erfaringer og synspunkter.

Tema

Seneste indlæg

6 dynamikker i højt præsterende lederteams

6 dynamikker i højt præsterende lederteams

Dynamikker og adfærd i ledergruppen   Organisatorisk succes kræver et sammenhængende ledelsesteam. Et sammenhængende ledelsesteam er den stærkeste faktor med indflydelse på adfærden i resten af organisationen. Det omfatter også den enkelte lederes udfyldelse af...

Om os

Om ADVANZ
"Vores navn ADVANZ er afledt af det engelske udtryk advance [ad-vans] som på dansk kan oversættes til at avancere, accelerere eller forbedre yderligere."  

Nysgerrig på mere?

Vores mål

Vi udvikler organisationer gennem rekruttering, rådgivning, træning og forandring.

Vores ambition er at gøre virksomheder og organisationer parate og kompetente til løsning af de fremtidige udfordringer.

 

Pin It on Pinterest