Vælg en side

Hvad er SCRUM

Kontakt os

Del indholdet

Introduktion til den agile tanke , hvor SCRUM er en agil arbejdsmetode

SCRUM-metoden er udviklet med udgangspunkt i principperne for agil udvikling (læs om andre agile metoder her eller det agile manifest her). Agil udvikling er baseret på en trinvis og iterativ tilgang. I stedet for omfattende analyse, afgrænsning og planlægning i begyndelse af projektet, er agil udvikling åben for ændringer undervejs.

Agil udvikling bygger på tæt involvering af slutbrugere og regelmæssig feedback. Tværorganisatoriske teams arbejder med iterativ produktudvikling, hvor arbejdet organiseres i en prioriteret backlog baseret på forretningsmæssig eller kundemæssig værdi. Målet for hver iteration er at levere en velfungerende del af det samlede produkt.

scrum metode - scrum principper - scrum model

I den agile tilgang opfordres ledelsen til at fremme tværorganisatorisk teamarbejde, ansvarlighed og løbende dialog. Repræsentanter fra forretningen samarbejder tæt med udviklere for at sikre, at det færdige produkt opfylder kundernes behov og/eller virksomhedens mål.

Fordelene ved den agile fremgangsmåde

Den agile fremgangsmåde fokuserer på fleksibilitet, kontinuerlig forbedring og høj hastighed. Blandt fordelene ved denne metode er følgende:

  • Hurtigere integration af ændringer:
    Korte iterationer og hyppig replanlægning gør det nemt at tilføje nye behov til backloggen. Backloggen opdateres og prioriteres løbende mellem hver iteration.
  • Gradvis definition af slutproduktet:
    Den agile tilgang er særligt velegnet til projekter, hvor slutproduktet endnu ikke er klart defineret. Efterhånden som projektet skrider frem, bliver produktets detaljer tydeligere, og udviklingen kan nemt tilpasses nye krav.
  • Hurtigere leverancer med høj kvalitet:
    Ved at opdele projektet i små, håndterbare iterationer kan teamet fokusere på kvalitet i udvikling, test og samarbejde. Regelmæssig testning i hver iteration sikrer, at fejl hurtigt opdages og rettes.
  • Stærkt samarbejde og interaktion:
    Agil udvikling bygger på princippet om hyppig interaktion og kommunikation. Dette skaber en fælles forståelse og danner grundlaget for, at teamet kan tage ansvar for deres opgaver.

  • Fokus på kunder og slutbrugere:
    I det agile projektforløb har kunder og slutbrugere løbende mulighed for at se dele af løsningen, give feedback og påvirke slutresultatet. Dette tætte samarbejde sikrer også en tidlig forankring af løsningen.

  • Kontinuerlig forbedring:
    Den agile tilgang fremmer en systematisk og regelmæssig indsamling af feedback fra både brugere og projektmedlemmer, hvilket muliggør hurtig implementering af læringer i de kommende iterationer.

SCRUM metoden

SCRUM er en metode, der kombinerer værktøjer, arbejdsprocesser og roller for at styre og kontrollere leveringen af løsninger eller produkter, der opfylder forretningsmæssige behov. Metoden skaber overblik i komplekse projekter og sikrer løbende prioritering af, hvad der er vigtigst for forretningen. SCRUM er særligt fordelagtig for komplekse projekter, hvor brugerne har svært ved at definere deres krav, eller hvor løsningerne skal implementeres i miljøer med mange integrationer.

De største udfordringer ved traditionelle, formelle metoder er:

  • Kravene er ofte ukendte i starten af processen.
  • Kravene kan ændre sig undervejs.
  • Processen bliver uforudsigelig, især når nye værktøjer og teknologier introduceres.

    SCRUM bygger på principper, der skaber det bedst mulige grundlag for en effektiv arbejdsgruppe og muliggør hurtigere leverancer af høj kvalitet. Modsat vandfalds- og spiralmetoder er udviklingsprocessen i SCRUM ikke lineær. Traditionelt består lineære processer af fire faser: analyse, design, implementering og test. SCRUM derimod fastlægger ingen specifik rækkefølge for aktiviteterne. Et projekt kan starte med en hvilken som helst aktivitet og skifte mellem dem efter behov, hvilket øger både fleksibilitet og produktivitet.

    Andre karakteristika ved metoden inkluderer:

    • Fleksible tidsplaner
    • Fleksible deadlines
    • Små udviklingsteams
    • Hyppige gennemgange

    SCRUM i 8 trin

    scrum metode - scrum principper - scrum model

    SCRUM – 4 x 3 beskrivelse

    #1. Tre forberedelsesaktiviteter

    Mange investerer ikke nok tid i disse vigtige aktiviteter og fokuserer primært på leverancedelen, dvs. gennemførelsen af sprints eller iterationer. Disse forberedende aktiviteter er dog afgørende for at kunne styre projektets overordnede scope samt afstemme forventningerne med forretningen om, hvilke funktioner der forventes idriftsat og hvornår.

    Produkt Vision – En oveordnet beskrivelse af hvad løsningen vedrører og omfang

    Product Roadmap – En overordnet plan for hvornår hvilke nøgle features forventes leveret.

    Release Plan – En inddeling af Produkt Roadmap i en eller flere releases, hvor den første release er planlagt efter minimum indhold af features/funktioner.

    SCRUM model overblik

    #2 Tre
    roller

    Metoden indeholder tre roller som er essentielle for gennemførelsen af et projekt ved brug af SCRUM.

    Product Owner er ansvarlig for produktet og planlægge leverancerne til kunden igennem en effektiv kravstyring.  Læs mere om rollen Scrum Product Owner

    Scrum Master har til opgave at sikre en succesfuld gennemførelse af de enkelte sprints og samtidig synliggøre fremdriften for Product Owner. Læs mere om rollen Scrum Master rolle og ansvar

    Scrum Teamet er ansvarlig for at færdiggøre de enkelte sprints indenfor de fastsatte budgetter.

    #3 Tre
    artefakter

    De tre artefakter udgør styringsgrundlaget for projektet. Her indgår hvad der er kendte krav, hvad der er prioriteret i et sprint samt fremdriften i det enkelte sprint

    Produkt Backlog En samlingsplads for alle krav til systemet. Håndteres af systemets ejer. Der er ingen begrænsning på hvor mange krav der må være. Til gengæld benyttes prioritering. Jo højere prioritet, jo bedre specificeret skal kravene være.

    Sprint Backlog Den del af en Produkt Backlog som gruppen påtager sig at implementere under det kommende Sprint.

    Burn Down Chart – Visuel diagrammering af fremdrift i et enkelt sprint/iteration.

    #4 Tre
    ceremonier / møder

    De tre ceremonier er kendetegnet ved, at hele Scrum Teamet inklusive Scrum Master er samlet. Det er Scrum Master’s ansvar at planlægge og facilitere møderne.

    Sprint Planlægning – Planlægning af det enkelte sprint

    Dagligt Stand Up – Daglig koordinerings møde, Hvad har jeg lavet, hvad skal jeg i dag og har jeg evt. nogle blokeringer

    Sprint Review – Gennemgang og godkendelse af Sprintets leverancer

    Retrospektive regnes ikke for en ceremoni der har med leverance at gøre. Den har fokus på teamets samarbejde

    SCRUM – lidt længere forklaring

    Forberedelse.

    Trin 1. Produkt Vision
    Produktvisionen beskriver det overordnede mål for udviklingsarbejdet. Den skal være i overensstemmelse med virksomhedens strategi og tydeligt angive, hvad projektet skal opnå.

    Trin 2. Produkt Roadmap
    En produkt-roadmap er en oversigt over milepæle, hvor visionen opdeles i overordnede funktioner. Derudover udarbejdes en business case, som relateres til de enkelte milepæle.

    Trin 3. Releaseplanen
    Releaseplanen er en mere detaljeret opdeling af roadmappens milepæle i konkrete releases, hvor hver release specificerer den tilhørende funktionalitet.

    Eksekvering.

    Trin 4. Produkt Backlog
    Produkt-backloggen indeholder en detaljeret oversigt over de EPICS og User Stories, som teamet skal levere.

    Trin 5. Sprint Planlægning og Sprint backlog
    Under sprint-planlægningen præsenterer Product Owner målene for sprintet og udvælger de User Stories, som teamet skal levere. Product Owner gennemgår User Stories med SCRUM-teamet og sikrer teamets engagement i at gennemføre og levere opgaverne inden sprintets afslutning.

    Læs mere om Sprint Planlægning her : Sprint Planlægning – hvad sker der

    Trin 6. Dagligt Stand Up møde.
    Det daglige standup-møde giver SCRUM-teamet mulighed for at koordinere, opdatere fremdriften og dele eventuelle udfordringer. SCRUM Master faciliterer mødet.

    Trin 7. Sprint Review
    Under sprint review-mødet vurderer Product Owner teamets leverancer for at sikre, at de lever op til acceptkriterierne og opfylder de fastsatte Done-kriterier.

     

    Reflekter og lær.

    Trin 8. Retrospective
    En retrospektiv er et møde, hvor SCRUM-teamet evaluerer deres samarbejde og resultater. Product Owner kan deltage, men SCRUM Master har ansvaret for at facilitere mødet.

    Læs eventuelt mere her om Speed Boat øvelsen til identifikation af hvad teamet gjorde godt og hvad der skal forbedres: Speed Boat til Retrospektive

     

    Kom godt i gang med dit første SCRUM baserede projekt – og introduktion til Sprint 0

    Før du starter op med dit første SCRUM baserede projekt så brug lidt tid på Product Roadmap og Releaseplan.

    FORMÅL

     

    Product Roadmap:
    • Overordnet strategisk værktøj, der beskriver den langsigtede retning for et produkt.
    • Formålet er at kommunikere hvor produktet er på vej hen, hvilke mål der skal opnås, og hvordan det passer ind i virksomhedens strategi.
    • Fokus er på hvad der skal bygges, og hvorfor det er vigtigt for kunderne og virksomheden.
    Releaseplan:
    • Operationelt værktøj, der detaljeret beskriver hvornår specifikke funktioner, opgaver eller ændringer bliver leveret.
    • Formålet er at planlægge hvordan og hvornår specifikke dele af produktet bliver frigivet til kunder eller brugere.
    • Fokus er på hvornår og i hvilken rækkefølge opgaver skal udføres.

    TIDSHORISONT

     

    Product Roadmap:
    • Har typisk en længere tidshorisont (måneder til år).
    • Giver et højniveauoverblik over produktets udvikling over tid.
    Releaseplan:
    • Har en kortere tidshorisont (uger til måneder).
    • Relaterer sig ofte til én eller flere specifikke releases.

    INTERESSENTER

     

    Product Roadmap:
    • Rettet mod ledelse, kunder og eksterne interessenter.
    • Bruges til at skabe alignment om den strategiske retning.
    Releaseplan:
    • Rettet mod udviklingsteams og interne interessenter.
    • Bruges til at koordinere og sikre eksekvering.
    Eksempel:

    En product roadmap beskriver måske, at målet for Q1 er at øge kundeengagementet med en ny mobilapp.

    Releaseplanen beskriver derefter de specifikke trin for at levere mobilappen, som fx UI-design, backend-integration og testning, med klare deadlines for hver fase.

    Begge værktøjer er nødvendige, men deres anvendelse afhænger af, om du arbejder på strategisk eller operationelt niveau.

    Klik og forstør

    Introduktion til Sprint 0

    I Scrum refererer Sprint 0 ofte til en indledende forberedelsesfase, der finder sted, før det egentlige Scrum-projekt starter. Det er ikke en officiel del af Scrum-frameworket, men mange teams bruger det til at sætte rammerne for et succesfuldt projekt.

    Her er de typiske aktiviteter, der foregår i Sprint 0:

    1. Etablering af team og værktøjer

    Sammensætning af Scrum-teamet: Udpegning af Scrum Master, Product Owner og Development Team.

    Opsætning af værktøjer: Konfiguration af projektstyringsværktøjer som Jira, Trello eller Azure DevOps.

    Kommunikationskanaler: Aftale, hvilke værktøjer der skal bruges til samarbejde (f.eks. Slack, Teams, Confluence).

    2. Produktvision, Roadmap og mål 

    Udvikling af en produktvision: Product Owner definerer den overordnede vision og målsætning for produktet.

    Definering af mål: Hvad skal projektet opnå, og hvilke KPI’er vil definere succes?

    Product Roadmap laves som et første udkast

    3. Forberedelse af Backlog

    Oprettelse af Product Backlog: Udarbejdelse af en liste med højniveau-epics og user stories.

    Prioritering: Identificere de vigtigste opgaver, der skal arbejdes på i de første sprints.

    Definition of Ready (DoR) og Definition of Done (DoD): Enighed om kriterier for, hvornår opgaver er klar til at blive startet og afsluttet.

    4. Releaseplan og teknisk forberedelse

    Udarbejdelse af releaseplanen:
    • Identificere de vigtigste milepæle og leverancer i projektet.
    • Planlægge deadlines for funktionaliteter i overensstemmelse med backlog-prioriteringerne.
    Teknisk forberedelse:
    • Arkitektur og design: Højniveaubeslutninger om systemarkitektur og teknologivalg.
    • Proof of Concept (PoC): Eventuelt udvikling af en prototype eller test af teknologier for at validere tilgangen.
    • Miljøopsætning: Opsætning af udviklings-, test- og produktionsmiljøer.

    5. Sprintplanlægning og eksekvering

    Sprintplan: Fastlæggelse af sprintlængde og planlægning af første sprint baseret på backlog og releaseplan.

    Agile ceremonier: Aftale frekvens og struktur for Scrum-events som Sprint Planning, Daily Scrum, Sprint Review og Retrospective.

    Roadmap og sammenhæng: Justere og tilpasse det overordnede roadmap for at sikre alignment mellem strategiske mål og det operationelle arbejde.

    Scrum kan ikke erstatte en projektmodel

    Mange, der implementerer Scrum, fejltolker de tre trin – Produktvision, Produkt-roadmap og Releaseplan – som en erstatning for projektledelse. Det er de ikke, men skal derimod ses som nye værktøjer, der kan supplere og overtage visse dele af projektledelsen.

    Scrum bør primært betragtes som en metode til leveranceledelse af funktionsdygtig software. Andre leverancer, såsom driftsrutiner og træning af brugere, falder uden for Scrum-metoden.

    Derudover er Scrum ikke en metode til selve softwareudviklingen. Til dette formål anbefales metoder som Extreme Programming (XP) eller Lean Development.

    Agil projektledelse Releaseplan

    Arbejdsopgave fordeling inklusive nye trends

    Udarbejdelse af produktvision og benefits case
    Budgetudarbejdelse og opfølgning
    Sikre, at projekter opfylder krav og mål
    Udvikling af projektplan
    Udvikling af roadmap (releaseplan)
    Udarbejdelse af arbejdsplaner
    Teststrategi
    Ressourceallokering
    Overvågning af budget og planer
    Håndtering af risici
    Løsning af operationelle problemer
    Ledelse af ressourcer
    Teamdannelse og interessevaretagelse
    Interessenthåndtering og kommunikation
    Projektrapportering og fremdrift
    Team-performance-rapportering
    Kontinuerlig læring og forbedring af teamets performance
    Product Owner
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    Scrum Master
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    +
    Scrum Team
    +
    +
    +
    +
    +

    Hvorfor bør man overveje at anvende SCRUM?

    SCRUM tilbyder værktøjer, der kan transformere projektledelse på tværs af industrier. Gennem SCRUM bliver organisationer mere agile, hvilket gør dem i stand til at reagere hurtigere og tilpasse sig ændringer med større præcision. Ved at fastholde fokus, fremme samarbejde og opretholde åben kommunikation kan projektteams levere succesfulde løsninger.

    SCRUM er ikke blot et teoretisk modefænomen, men en veldokumenteret metode, der effektiviserer projektarbejdet og samtidig øger medarbejdernes tilfredshed. Metoden bruges bredt – fra universiteters erhvervsprojekter til militærets forberedelse af krigsskibe. I bilindustrien anvender Team Wikispeed SCRUM til at producere hurtige, omkostningseffektive og sikre biler til under 130.000 DKK.