Hvorfor henvender vi os?
Formålet med denne del af kommunikationen er, at skabe mening og dermed også mobilisere de implicerede til forandringen. Der skal skabes kendskab til og forståelse for nødvendigheden af forandringen. Det er derfor nødvendigt at der skabes opmærksomhed om de problem der søges løst samt hvilke konsekvenser problemerne har .
Hvad henvender vi os om?
I nogle typer af forandringsprojekter kendes løsningen ikke nødvendigvis på forhånd hvorfor der efter den indledende kommunikation nedsættes en eller flere arbejdsgrupper til at designes et eller flere løsningsalternativer. Når løsningen er kendt bør den analyseres i forhold til omfang og påvirkning. Alle påvirkede bør have kendskab til omfanget og påvirkningen af forandringen.
Hvordan skal modtagerne forholde sig til implementeringen af løsningen?
Når løsning og konskvenser er kendte kan der som udgangspunkt laves en plan for hvordan løsningen og konsekvenser realiseres. Forandringskommunikationen bør tilrettelægges med fokus på hvordan vil forandringen forløbe og hvilken form for involvering ønskes fra medarbejderne
Hvilke resultater har vi opnået?
Ingen løsninger er perfekte første gang og det bør forventes at løsningen skal revideres og forbedres for at realisere de ønskede effekter. Derfor bør der der løbende kommunikeres om effekten samt hvordan den implementerede løsning fortsat skal fintunes og forbedres.