Agil projektledelse og projektmodning

Agil Projektledelse, Cases

Baggrund

Efter en indledende reorganisering var der etableret et IT Governance Team bestående af PMO og Business Relationship Managers. Et stigende behov for gennemførelse af projekter medførte at IT Governance Team skulle finde en løsning til hurtigt at kunne levere modning af projekter til gennemførelse.

Principper fra Agil projektledelse blev anvendt til design af ny modningsproces.

I samarbejde med IT Governance Team blev der udviklet en ny modningsproces som både fungere efter principperne i Agil projektledelse og i overensstemmelse med PRINCE 2. Foruden modningsprocessen blev der udviklet en tilhørende analytisk værktøjskasse til gennemførelse af forskellige forretnings- og it-mæssige analyser. Modellen omfatter behovsanalyse, overordnet løsning, identifikation af strategiske og operationelle gevinster samt indsats for implementering. Den agile tankegang er indarbejdet således, at der arbejdes på flere områder samtidig og der løbende kan foretages en vurdering af omfang, gevinster og indsats.

Hvad er SCRUM

Hvad er SCRUM

Introduktion til SCRUM  SCRUM-metoden er udviklet med udgangspunkt i de principperne for agil udvikling (læs om andre agile metoder her eller det agile manifest her). Agil udvikling er baseret på en trinvis og iterativ tilgang. I stedet for omfattende analyse,...

Hvad er Servant Leadership?

Hvad er Servant Leadership?

Ledelse er ikke hvad det har været – der er behov for Servant Leadership. Vi går fra en - lang - periode med hierarki mod en periode, hvor ledelse kan betegnes ved ord som empati, parathed, fleksibilitet - og evnen over alt andet: evnen til at inspirere og skabe...

Agil projektledelse og SCRUM

Agil projektledelse og SCRUM

Agil projektledelse er ikke lig med SCRUM. For mange tror fejlagtigt tror at SCRUM også leverer en metode til agil projektledelse. SCRUM indeholder nogle ledelses- og arbejdsprodukter som Produkt Vision, Release Plan, Product Backlog og Burn Down Chart. SCRUM har dog...

Scrum Product Owner – opgaver og ansvar

Scrum Product Owner – opgaver og ansvar

Product Owner rollen i Scrum. Product Owner rollen kan betragtes i 2 overordnede dele Forberedende aktiviteter som udarbejdelse af Produkt Vision, Produkt Roadmap og Releaseplan. Eksekverende aktiviteter som prioritering og vedligeholdelse af Produkt Backlog, Sprint...

Agil projektkontrakt

Agil projektkontrakt

En Agil projektkontrakt skal understøtte et tillidsbaseret samarbejde. Til trods for at det agile manifest indeholder en passage om, at samarbejde med kunden er mere vigtig end kontraktforhandlinger, er det stadigvæk nødvendigt med en kontrakt. Kontrakten har til...

Pin It on Pinterest

Share This