5 ting du bør lægge vægt på ved valg af rekrutteringsfirma
Vælg dit rekrutteringsfirma med omhu
De fleste har sikkert prøvet en fejlrekruttering og ligeledes oplevet hvordan det får konsekvenser får den ansatte, nærmeste kollegaer og den øvrige organisation. En god rekruttering kræver at dit rekrutteringsfirma har solide kompetencer indenfor rekruttering.
Der skal lægges vægt på det gode håndværk og det kræver gode konsulenter med gode værktøjer.
1. Hvordan afdækkes både de personlige og faglige kompetencer?
Kandidatens personlige kompetencer er afgørende for succes i jobbet. Størstedelen af alle stillingsprofiler kræver tværgående samarbejde enten i form af form af projekter eller på daglig basis. Den ansatte skal forholde sig til nye og skiftende kolleger, der alle møder op med hver forventninger til samarbejdet – det er her, der stilles krav til både faglighed og personlighed.
2. Hvordan afdækkes job-profilen?
En job-profil er andet end stillingsbeskrivelsen med tilhørende faglige og personlige kvalifikationer. Den bør også indeholde en kortlægning af hvilke udfordringer stillingen skal bidrage til at løse, hvem der er de nærmeste samarbejdspartnere og nærmeste leders egen ledelsesstil.
Få Jeres partner til at beskrive hvordan de indsamler og strukturerer den øvrige information.
3. Hvordan finder de kandidaterne?
LinkedIn er et supplement til gennemførelsen af search-opgaverne – ikke den eneste kilde. Få kortlagt hvordan din rekrutteringspartner også arbejder med search uden anvendelse af LinkedIn.
Ethvert rekrutteringsfirma kan blive kvalt i sin egen succes. Det er normal standard at der ved en aftale med et rekrutteringsfirma indgår en klausul om, at de ikke rekrutterer fra din virksomhed i en periode. At et firma har mange kunder i en industri kan også medføre at de ikke har flere steder i samme branche at hente kandidater.
4. Er de respektable ambassadører for Jeres virksomhed?
En samarbejdspartner på rekrutteringsområdet skal optræde professionelt på vegne af kunden. Områder der bør afdækkes er
- Er der præsentable lokaler?
- Hvordan opbevares fortrolige ansøgninger og persondata?
- Hvordan kvitteres for modtagne ansøgninger?
- Hvordan gives der afslag?
- Hvordan kontakter de kandidaterne?
- Hvad er deres værdier, hvordan efterleves og er der et match mellem Jeres værdier og det udvalgte firma?
5. Er der tilfredse kunder og langvarige kunderelationer?
Tilfredse kunder og langvarige samarbejdsrelationer er en god indikator for, at et rekrutteringsfirma formår at omstille sig og følge med kundens behov samt levere kandidater, der skaber værdi for virksomheden.
Rekrutteringsfirma
7 trin til et succesfuldt karriereskift – Du kan gøre meget selv
Er du interesseret i en ny karriere? Der er flere forskellige årsager til ønsket om at gennemføre et karriereskift. Dine mål eller værdier er måske ændret, du har måske fundet nye interesser eller områder du ønsker at inkludere i dit nye job, ønsket om en højere løn,...
En god rekrutteringsproces er grundig i forberedelse og evaluering af kandidater.
For at sikre effektivitet og konsistent kvalitet i rekrutteringsprocessen bør enhver rekrutteringsproces være dokumenteret fra start til slut. Trin 1: Behov En hver rekruttering giver mulighed for at en funktion/afdeling kan tilpasse sammensætningen af...
Hvad er formålet med en jobcoach?
En job coach hjælper med karriereudvikling, professionelle mål og hvilke muligheder du kan forfølge på din arbejdsplads. En leder hos din arbejdsgiver, en person fra HR eller en ekstern coach er måske din nuværende jobcoach. I mange tilfælde er det dog medarbejderen...
Fordelene ved en flad organisationsstruktur
Medarbejdere i en flad organisation skal være bemyndiget til at tage beslutninger. Den organisatoriske struktur er et udtryk for de ledelsesmæssige lag og interne organisatoriske referencer i virksomheden. Mange store organisationer har flere lag af ledelse som...
Forandringskommunikation – Sådan kan det gøres
Forandringskommunikation : Mening - Løsning - Gennemførelse - AnvendelseForandringskommunikation er det vigtigste redskab i forandringsledelse. Uden en god kommunikation skabes der ikke mening og dermed motivation hos medarbejderne. Forandringskommunikation er en...
Offboarding af medarbejdere
Offboarding af medarbejdere er - hvis det gøres rigtigt - en god forretning. Når en medarbejder forlader en virksomhed forsvinder vigtig viden og kompetencer ofte sammen med dem. Det er dyrt for virksomheden og frustrerende for de medarbejdere som skal overtage...
360 graders feedback. 7 årsager til de fejler.
Hvorfor 360 graders feedback fejler 360 graders feedback har været anvendt i en årrække og der findes både gode og dårlige historier med anvendelse af denne feedbackform. 360 graders feedback er personenes egen selvvurdering sammenholdt med feedback fra nærmeste...
Leadership Pipeline – succes med intern udvikling af ledere
Hvad er Leadership Pipeline? Teorien om Leadership Pipeline siger, at forskellige ledelsesniveauer i organisationen kræver forskellige ledelsesmæssige færdigheder, arbejdsværdier og prioriteter. Hvert ledelsesniveau beror altså på særlige opgaver og udfordringer, som...
Onboarding program for nye medarbejdere med maksimal success
Et målrettet tilpasset onboarding program er det bedste Forskning og almindelig viden tyder på, at medarbejdere får omkring 90 dage til at bevise sig selv i et nyt job. Jo hurtigere de nyansatte føler sig velkomne og forberedt til jobbet, jo hurtigere vil de være i...
Action learning baseret Talent Management
Talent Management program baseret på action learning Dyrup ønsker at pleje og udvikle deres talenter gennem udviklingsprogrammet "Unlock your potential". Fundamentet for det definerede Talent Management program er gennemførelsen af et action learning forløb, hvor...