Consumer products

Truslen fra discountkæderne og private labels medfører behov for nytænkning

Tilbageholdenhed hos forbrugerne og flydende markedspriser på råvarer er ikke de eneste udfordringer for FMCG-virksomheder. Discountkæderne vinder stadig større markedsandele, hvilket medfører et pres på leverandørerne af brandede produkter, da discountkædernes ofte har et stort udvalg af Private Labels. Vi tror, at de virksomheder der formår at opbygge en fleksibel forsyningskæde til håndtering af forskellige varianter, og dem der kan skabe gennemsigtighed og forståelse for omkostninger, samt anvende denne omkostningsviden intelligent, vil være blandt de ledende aktører. Udfordringerne er ikke nye, men flere virksomheder har endnu ikke fundet de nødvendige modtræk. Derfor vil der i stigende grad være fokus på kompetencer med følgende indsigt:

  • Indkøbere og ledere der forstår at navigere i et prisfølsomt marked f.eks. med kompetencer indenfor pris- og kurssikring på råvarer
  • Trade Marketing specialister og Marketing Mangers der kan skabe økonomisk gennemsigtighed på lønsomheden og som forstår at anvende dette i forhandlingerne
  • Brand Managers der også er eksperter i porteføljeledelse af brands samt er gode til at sikre effektive lanceringer af nye brands.
  • Key Account Managers der har analytisk og økonomisk forståelse for, og anvender information om lønsomhed i planlægningen af Promotions samt Category Management
  • Controllere og økonomiansvarlige med særlig forretningsforståelse og som forstår at implementere omkostningsstyring og gennemsigtighed
  • Ledere og produktionsspecialister indenfor Supply Chain områder der kan udvikle en forsyningskæde, der effektivt og lønsomt kan håndtere flere varianter af samme produkt.

Vores konsulenter har arbejdet for

  • Ardo
  • Bel (S)
  • Bisca
  • British American Tobacco
  • BTX Group
  • Cadbury/Mondeléz (Denmark + Sweden)
  • CULT A/S
  • Danish Crown
  • Ferrero Scandinavia
  • Findus
  • HjemIs
  • Lantmännen Schulstad, Cerealia and Unibake
  • LEGO
  • Metro Cash & Carry
  • Montana Furnitures
  • Nestle
  • Nespresso
  • Unilever
  • Valora Trade (Denmark + Sweden)

Pin It on Pinterest